Rhodos 2021 (1) - Jak se tam dostat a kde se ubytovat

Kam vyrazíme? S kým poletíme? Kde se ubytujeme? Spousta otázek, na které se nám nakonec podařilo docela rychle najít odpovědi. Nakonec to vyhrál Rhodos a rozhodně jsme udělali dobře. Zde nabízím několik postřehů z naší cesty.

Dnešní doba není jednoduchá. Pravidla se mění skoro stejně rychle jako ministři zdravotnictví a tak nelze spoléhat na to, že zítra odletíte na zájezd, který jste si koupili před dvěma týdny. Já jsem naštěstí plně očkovaný, ale Domča dosud nikoliv, takže to pro nás znamenalo jisté komplikace. Původně jsme uvažovali, že pojedeme zase na Maltu, která vyhlásila turistické pobídky a tak by se dovolená poněkud zlevnila. Když jsme ale zjistili, že v den teoretického plánovaného odjezdu začne Malta pouštět jenom plně očkované turisty, nebylo co řešit a bylo potřeba poohlédnout se jinam.

Vzhledem k převládajícímu směru větru máte většinou před přistáním na Rodosu nádherný výhled na celý ostrov.

Ve finále jsme vybrali Rhodos a to i přes jistý odstup, který jsem k Řecku vždy měl. Kdysi jsem byl totiž krátce na Zakynthosu, který mě ale nijak zásadně neoslovil a tak jsem předpokládal, že i na ostatních ostrovech to bude podobné. Naštěstí jsem se dost podstatně mýlil a Rhodos mi dal příležitost, abych svůj názor na Řecko naprosto zásadně změnil.

Nejlepší výhled na město Rodos je z vrcholu akropole. Ještě lepší je, pokud máte dron...

Místo jsme tedy měli a zbývalo dořešit s kým tam poletíme a kde se ubytujeme. Nutno přiznat, že letenky poněkud podražily nebo minimálně do Řecka se asi létá za jiné ceny, než jsme zvyklí při našich pravidelných cestách třeba do Londýna. Zpáteční letenka pro dva s Ryanairem za cca 14 tisíc mně osobně přišla docela dost drahá, na to, že se jedná o lowcost. Ale co už, doba je zlá a my jsme už skoro dva roky nikde nebyli. V takové situaci se člověk neptá.

Rodos je plný koček. Některé asi vlastní nějakého majitele, ale většina je volně žijících. Pokud máte rádi kočky, můžete si zde libovolně zvyšovat karmu v podobě pamlsků po kapsách

Zásadní otázkou tak zůstalo už jenom ubytování. Vzhledem k nejvyššímu věrnostnímu bonusu, používám dlouhodobě Booking a tak jsme si virtuálně na mapě projeli opravdu skoro celý Rhodos a porovnávali ceny. Nabízely se v podstatě dvě hlavní varianty. Buď nějaký turistický resort s all inclusive, které jsou umístěny na severním i jižním pobřeží Rhodosu nebo nějaký hotel přímo ve městě. Člověk se jaksi podvědomě snaží sehnat ubytování přímo na pláži, ale to znamená vybrat nějaký z velkých rezortů. To však může mít i své stinné stránky, kdy se snadno ocitnete v zajetí velkého komplexu, který vám sice nabídne kompletní servis, ale vy pak nemáte moc důvodů, poznávat svět mimo rezort. Cestou zpět jsme mimoděk vyslechli rozhovor české rodinky, která si pochvalovala, jak za celou dobu pobytu nevytáhli paty z velkého hotelového areálu. Tak tudy opravdu ne.

Na Rodosu není nouze o krásné výhledy. Světlá barva moře je způsobena neustávajícím příbojem na severní straně ostrova.

Nakonec jsme tedy vybrali druhou variantu a zvolili 4hvězdičkový Horizont City Hotel ve staré čtvrti Niohori. Ten byl jednak v opravdu velké slevě, byl jenom asi 200 metrů od pláže Elli beach, ale hlavně, byl nově otevřený teprve od května. A my opravdu milujeme nové hotely. Většinou mají ještě takový nádech novoty a to je prostě boží. Zpětně je potřeba říct, že jsme zvolili opravdu dobře, jakkoliv se nám to ne vždy povede. Hotel byl opravdu poctivá "čtyřhvězda" a za celou dobu pobytu jsme neshledali ani jedinou vadu na kráse. Navíc šampaňské při příjezdu a růže pro dámu, jako pozornost hotelu, to se jen tak nevidí

Vzhledem k celoročně příjemným teplotám se na Rodosu žije dobře i bezdomovcům, jakkoliv je pravda, že jich tu není moc.

Hotel ve městě, pouze se snídaní, jsme nakonec zvolili i proto, že u turistických resortů s all inclusive se člověk stane tak trochu gastro zajatcem toho konkrétního zařízení a my moc rádi ochutnáváme jídla ve stále nových restauracích. To jde v resortu s all inclusive pochopitelně taky, ale je to poněkud neekonomické, a hlavně potřebujete nějakou dopravu, protože resorty nejsou zrovna v centru, kde jsou zase restaurace. Je také fakt, že některé resorty v podobě obrovských betonových monster, nepůsobí právě romanticky a útulně, ale jak říká klasik, každé zboží má svého kupce. Mimochodem, čekali byste, že ve výtahu v hotelu na Rhodosu bude hrát česká písnička? Ani my ne. Takže nás docela překvapilo, když nás při jízdě do čtvrtého patra Tereza Kerndlová informovala, že "v dlouhý frontě zůstanou stát". Pozoruhodné, zejména s ohledem na množství českých turistů, který se naším příjezdem zvýšil na dva.

Staré město je jedna velká středověká pevnost, navíc skvěle zachovaná. V kombinaci se středomořskou přírodou působí velmi exoticky.

V dnešní, covidové době je potřeba s sebou na letiště přinést celou řadu dokumentů. V případě Řecka jsou to nejenom potvrzení o očkování a PCR test, ale také speciální vstupní povolení, která si dopředu vyplníte na webu řeckého ministerstva zahraničí a následně se prokážete zaslaným QR kódem. Proč to tak je, jsme moc nepochopili, ale člověk v dnešní době na podobné otázky už většinou rezignoval, protože vás bez toho prostě na palubu nepustí.

Důsledky covidové pandemie jsou na Rodosu vidět na každém kroku.  Počet turistů klesl v roce 2021 asi na třetinu a celá řada podniků výrazně omezila činnost nebo zcela zavřela.

Navzdory některým děsivým historkám o strašlivém cestování s Ryanair a jejich upjaté přísnosti ohledně hmotnosti a rozměrů zavazadel, proběhlo při odbavení na Ruzyni všechno naprosto bez problémů a my jsme se tak mohli odebrat do salónku. I když létáme (tedy, před Covidem jsme létali) opravdu docela často, Ryanair se nám dosud vyhýbal. Služby ale byly zcela standardní, jako u každého lowcostu, i když je nutno přiznat, že sedadla a prostory mezi nimi, jsou v případě této aerolinky opravdu hodně spartánské. Osobně si myslím, že další možná úroveň už bude jenom létání na stojáka.

Další výhodou našeho hotelu byla nabídka od Booking.com, na bezplatný odvoz z letiště. Ještě nikdy jsme nezažili, aby na nás na letišti čekal chlap s velkou cedulí a mým jménem, takže jsme si to docela užili. Tím spíš, že pro nás přijel minibusem, který jsme měli sami pro sebe. Sice moc nechápu ekonomiku takového provozu, ale to je prostě Řecko.

Přístav Rodos nabízí večer opravdu skvostné pohledy. Je zde zakotveno vždy několik jachet, na které byste nevydělali ani za několik životů. Ale při západu slunce je to opravdu romantika.

Při zdvořilostní konverzaci s naším řidičem jsme narazili na jednu velmi sympatickou věc, která nás na Rhodosu opravdu příjemně překvapila. Všichni tu mluví anglicky. Ale nejenom personál hotelu nebo restaurací, ale opravdu všichni, se kterými jsme se za ten týden potkali. Přišlo mi to až neuvěřitelné a musím se přiznat, že jsem se snad nesetkal se zemí, kde by byla tak široká jazyková vybavenost. Nejsem si jist, zda se to týká celého Řecka, ale na Rhodosu je to evidentně proto, že základním zdrojem příjmů jsou turisté. Jak nám řekl náš řidič: "Máme tu pár olivovníků, pár ovcí a pak už jenom turisty". Navíc recepční v našem hotelu mluvili ještě plynně německy, francouzsky, italsky a nedivil bych se, kdyby uměli i rusky.

Zum Zum, restaurace kousek od našeho hotelu, kterou jsme navštívili hned první večer, byla pro nás naprostým prototypem řeckého pohostinství. Nutno přiznat, že personál se opravdu snažil.

Po příjemném ubytování jsme se vydali vyhledat v okolí nějakou příjemnou restauraci, kde by se dalo povečeřet. Na Rhodosu, více než kde jinde, doporučuji používat Google a zjistit si dopředu, jaké má ta která restaurace hodnocení. Dokonce jsme zde narazili na podnik, který měl naprosto rekordní hodnocení v podobě 1,1 hvězdičky, ačkoliv navenek se tvářil docela normálně. Ale o tom až v dalších dílech. My jsme, po kratším vybírání, zvolili nedalekou restauraci s poněkud zvláštním názvem Zum Zum a to hlavně proto, že Domča ráda chodí do restaurací, kde mají málo hostů, protože je jí lito majitelů, že mají malou tržbu.

Kdybych si tak vzpomněl, jak se to jmenovalo. Já jsem si dal určitě souvlaki, ale ten talíř s krevetami si opravdu nejsem jistý. Bylo to ale skvělé.

Bez mučení se přiznám, že v oblasti řecké kuchyně jsem nebyl příliš zkušený a kromě gyrosu bych si vzpomněl maximálně na musaku, souvlaky a ouzo. Večeře v Zum Zum nás ale nadchla. Nejenom, že personál (opět perfektně anglicky hovořící) byl nesmírně vstřícný a milý, ale jídlo bylo prostě fantastické. Domácí pita s tzaziky a smaženými sýrovými kuličkami jako předkrm a youvetsi s plody moře a kuřecí souvlaky jako hlavní chod, bylo prostě božské. K tomu překvapivě dobré pivo Mythos a nelze být nespokojen.

Potápka nesmí chybět na žádném našem výletování. Objela už polovinu zeměkoule, takže nemohla chybět ani na Rodosu. Ještě že má slušivý klobouček, takže jí slunce nemůže ohrozit.

Na závěr tohoto dílu chci zmínit ještě jednu věc, která je na Rhodosu docela sympatická. Docela hodně a pravidelně tu fouká a to zejména na severozápadní části ostrova. Je to velmi příjemné, protože stálý vítr, který proudí i do rozpálených ulic, celý ostrov trochu ochlazuje a večery jsou, díky tomu, doslova osvěžující. V dalším díle se zaměříme na koupání, výlety a další činnosti, které tu lze podnikat a které jsme vyzkoušeli.

Autor: Michal Hruška | sobota 18.12.2021 19:26 | karma článku: 24,48 | přečteno: 968x

Italské výletování (2) Basilicata a Apulie

Basilicata a Apulie jsou části Itálie, které jsou, určitě neprávem, tak trochu ve stínu svých známějších sousedů. V tomto článku se pokusím vysvětlit, proč je to škoda a proč je dobré tyto části Itálie navštívit.

1.4.2024 v 17:37 | Karma: 15,62 | Přečteno: 227x | Diskuse| Cestování

Italské výletování (1) Riviéra Amalfi

Riviéra, pojmenovaná podle města Amalfi je jednou z nejkrásnějších, ale také nejfrekventovanějších oblastí Itálie. Pokusím se nastínit svůj pohled na to, jak si toto nádherné místo užít a přitom přežít ve zdraví.

29.10.2023 v 18:10 | Karma: 20,45 | Přečteno: 369x | Diskuse| Cestování

Rhodos 2021 (3) - Kousnutí šíleným lemurem

Kam vyrazit na výlet, když už vás nebaví válení se na pláži? Farma zvířátek, která lze krmit. Pokousání od šíleného lemura. Náročná cesta zpět na hotel. Návštěva místní nemocnice a večerní koupání se zavázanou rukou.

13.1.2022 v 0:53 | Karma: 19,25 | Přečteno: 568x | Diskuse| Cestování

Rhodos 2021 (2) - Půjčujeme si skůtr

Snídaně s covidovým opatřením. Pláže, čisté moře a plážové resorty. Starobylý Rhodos a jeho historie jako středověké pevnosti. Volba dopravního prostředku a zkušenosti s dopravou.

29.12.2021 v 13:47 | Karma: 16,10 | Přečteno: 866x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (15) Shrnutí a celkové dojmy

Ještě jednou a naposledy, poslední ohlédnutí za naší cestou do USA, která proběhla na podzim 2019, tedy v době, kdy koronavirová pandemie zrovna začínala v Číně, ale nikdo o tom ještě nevěděl.

20.6.2021 v 20:50 | Karma: 28,26 | Přečteno: 875x | Diskuse| Cestování

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Každý rok se snažím využít dovolenou k cestám za dobrodružstvím a proto jezdím většinou tam, kam se běžný český turista nechystá nebo kam se většinou nechystá na vlastní pěst. Zásadně nejezdím s cestovními kancelářemi a snažím se vždy všechno organizovat sám, často dost "na punk".