Albánská cesta (7) Zpět na sever do Drače

Snídaně pokračují v neměnném tragickém rytmu, i když je potřeba uznat, že snídani ve Vlore už asi nic překonat nedokáže.

Na dnešek máme naplánovánu cestu na sever do Drače (albánsky Durrësi). Podle místních informátorů je cesta údajné výrazně lepší než cesta kolem moře do Vlore, takže máme velkou naději, že bychom tam mohli dorazit. Dnes se nás opět snažily vyškolit Google Maps, když nám tvrdili, že cesta do Gjirokastër je uzavřená a je nutné to objet nějakou místní polňačkou. My jsme už ale byli docela proškolení, takže jsme na názory Googlu nedali a jak se později ukázalo, udělali jsme rozhodně dobře.

Blue Eye, jedna z nejzajímavějších atrakcí jižní Albánie. Bohužel, vyfotit obrovský vyvěrající pramen bez turistů, je prakticky nemožné.

Naší první zastávkou na zpáteční cestě na sever byla jedna z nejvýznamnějších turistických atrakcí albánského vnitrozemí, která se jmenuje Blue Eye. Skutečně takhle v angličtině je to uvedené všude v průvodcích i na cedulích, takže nevím, zda existuje nějaký albánský ekvivalent tohoto pojmenování, ale spíš si ho už nikdo ani nepamatuje. Jedná se o přírodní pramen s nebývale velkým objemem vyvěrající vody, která zde tvoří malé jezírko s tmavě modrým okem, ze kterého pokračuje horská řeka. Na papíře a fotkách to vypadá nádherně, ale realita je bohužel o trochu horší. K modrému oku totiž proudí davy turistů ze Sarande a poslední část, asi tři kilometry, není k dispozici asfaltka, ale pouze velmi rozbitá šotolinová cesta, což našemu autu, které má světlou výšku jako Ferrari 430, opravdu nedělá dobře. Za vstup nebo respektive vjezd vybírají dva Albánci na hrázi místní malé přehrady 200 leki, což je za lidovku. Vtipné je, že jsou to dva postarší pánové, kdy každý třímá v ruce obrovský balík stočených bankovek, což je jejich pokladna. O Babišovi a EET tu nikdy nikdo neslyšel, takže účtenku nebo nějaký lístek rozhodně nečekejte.

V okolí Blue Eye je opravdu krásná fauna i flóra. Tak trochu to připomíná nějakou asijskou džungli. Běžně hmyz nefotím, ale tentokrát se výjimečně zadařilo.

Poté, co se nám podaří urvat místo k parkování se pustíme do závěrečných pár set metrů v naprosto strašlivém úpalu. Naštěstí okolo samotného oka je hodně zeleného porostu a celé to vytváří dojem jakési zelené oázy. Podle našeho názoru bude těchto pramenů v okolí víc, ale ten hlavní, kam chodí všichni turisté je jenom jeden. Problém je, že turistů je tu opravdu strašná spousta, respektive je jich tu strašně moc v porovnání s velikostí areálu. Místní atrakce je skákání přímo do středu oka ze zábradlí menšího můstku, což osobně označuji za jasný pokus o sebevraždu, vzhledem k tomu, že teplota vody je odhadem tak 10 stupňů a teplota vzduchu na slunci bude tak okolo 45. Takový teplotní šok je docela velký nápor na celý organismus a docela by mně zajímalo, jak často sem pro někoho jezdí sanitka po té strašlivé cestě. Na celém přírodním úkazu je asi nejzajímavější to, že prakticky z ničeho nic se zde najednou objeví ze země poměrně mohutná řeka velikosti například Labe ve Špindlerově Mlýně. Rozhodně to stojí za to to vidět, takže pokud budete někdy poblíž, tak vůbec neváhejte.

Tady je poměrně dobře vidět, proč se nedá Blue Eye jen tak jednoduše vyfotit. Z tohoto můstků se odvážní šílenci vrhají do ledové vody. To tmavé je onen podzemní tunel, ze kterého vytéká slušná horská řeka.

Když opouštíme areál, potkáváme typickou albánskou svatbu. Nevěsta je krásná, ale v šíleném horku vypadá, že každou chvíli omdlí. Stejně ale, na příkaz fotografa, vždy znovu zaujme zamilovanou pózu a zubí se do objektivu. Vtipné je, jak ženich s nevěstou jedou v bílém kabrioletu (pochopitelně), není snad potřeba říkat jaké značky, zatímco zbytek svatební kolony jede v nejrůznějších autům podobných vracích s datem výroby hluboko před rokem 2000, ovšem se svatební výzdobou, pochopitelně. Na výjezdu zpět na hlavní silnici také potkáváme dva české obytné vozy, jejichž osádka ale vypadá poměrně otráveně a zbědovaně. Upřímně se jim ani nedivím, protože vydat se do Albánie s obytným vozem nebo nedej bože s karavanem, jak jsme viděli u velkého množství Poláků, je naprostý nerozum. Jediný obytný vůz, který zde má smysl jsme potkali o kousek dál a byl postavený na základě Land Roveru se zvýšeným podvozkem a obrovskými terénními koly.

Tato fotka je speciální především tím, že je to důkaz pro všechny, kterým jsme slíbili poslat pohled a kterým žádný pohled nikdy nedorazil. Tady vidíte, že jsme je opravdu napsali a poslali. Za ostatní může albánská pošta.

Abychom se dostali na lepší cestu na severozápad, museli jsme přece jenom jeden hřeben překonat. Mimochodem, silnice byla, navzdory tvrzení Google, naprosto v pohodě, bez uzávěr, prostě zcela průjezdná. Jediné, co zbývalo překonat, bylo pár desítek serpentýn, ale na to jsme už zvyklí. Obecně je potřeba říct, že kvalita silnic v Albánii není nějak zásadně špatná. Ano, je zde spousta zatáček, ale že by tu byly nějaké pasti na slony nebo obecně špatný nebo rozbitý povrch, to se říct nedá.

Na druhé straně hřebenu se nachází široké údolí řeky Drinos a serpentýny střídá druhý extrém – naprosto rovná silnice, skoro jako v mexické poušti. Jedete 10 km naprosto rovně, pak menší zatáčka a zase 10 km rovně. Na obzoru se vlivem vlnění horkého vzduchu objevuje neustále fata morgána a vy máte pocit, že tam stojí voda. Právě v tomto obrovském údolí, lemovaném vrcholy, které dosahují až ke dvou tisícům metrů si člověk uvědomí, jak je Albánie málo obydlená. Člověk pocházející z centrální Evropy není zvyklý na tak rozlehlou pustinu, která mi hodně připomínala spíš Afriku nebo Jižní Ameriku, než Evropu.

Konečně se objevuje po levé straně na úpatí kopce město Gjirokastër, což je mimochodem jedno z nejzachovalejších osmanských měst a zcela oprávněně je zařazeno v UNESCO, a my odbočujeme a po pár zatáčkách už parkujeme na rozlehlém parkovišti pod hradem. Oproti pustině, ze které jsme přijeli, je Gjirokastër na turisty více než připraven a my si tu připadáme spíš jako v Itálii (tedy až na to jídlo). Na náměstí je několik restaurací, číšníci mluví skvěle anglicky, všude je k dispozici wifi, prostě komplet luxus. Po dobrém krojovaném obědě (ačkoliv ohledně kvality oběda jsme se tentokrát s Bobí zcela neshodli) vyrážíme do místních malebných uliček, kde je spousta klasických pastí na turisty a obchůdků s nejrůznějšími turistickými lákadly. Jenom si nemohu odpustit kacířskou myšlenku, že místní obchodníci hrají na turisty dost přesilovku.

Gjirokastër je opravdu nádherné město, plné křivolakých kamenných uliček, nad kterými se tyčí velký středověký hrad.

Možná jsme se netrefili do sezóny nebo se možná čeká, že turisté teprve dorazí. Faktem je, že až přijdou, místní na ně budou velmi dobře připraveni. Zajímavé je, že hodně z místních obchodníků jsou etničtí Řekové a jejich ceny nejsou překvapivě nijak zásadně natažené. Dá se zde opravdu docela dobře nakoupit, a to i kvalitní věci, jako jsou třeba ručně tkané koberce, ručně vyráběná keramika a spousta dalších lapačů prachu, kterou ale prostě musíte mít, protože jinak, jako byste tu nebyli. Mimochodem, v jednom z obchodů najdete přímo v podlaze prosklený poklop a pod ním je osvětlená 300 let stará středověká studna, která má na svém dně ještě několik metrů vody, a místní rodina jí využívá pro užitkovou vodu. Nutno přiznat, že stát přímo na skleněném poklopu a pod sebou vidět tu, ještě navíc osvětlenou, hloubku, je docela velké psycho.

Středověká studna, která je asi 20 metrů hluboká a na dně má stále ještě několik metrů užitkové vody.

Pokračujeme údolím na severovýchod k našemu dnešnímu cíli, což je město Durres neboli česky Drač. Příroda je zde nádherná a řeka, která údolím protéká vytváří neuvěřitelné scenérie. Trochu nás mrzí, že je k ní na první pohled dost špatný přístup, a my nemáme čas hledat nějaký alternativní. Ale co, voda by byla určitě nesnesitelně ledová… tedy, alespoň se tím utěšujeme. Ráz místních vesnic opravdu připomíná Jihoamerické nebo texaské vesnice a maloměsta. Centrem je vždy čerpací stanice s hotelem a zastávkou autobusu a kolem silnice pár domů v různém stádiu rozestavěnosti. Poměrně častou specialitou, kterou jsme moc nepochopili je rozestavěný dům o několika patrech, kde se například bydlí v přízemí a pak až ve druhém patře. V prvním patře není nic, respektive zde chybí stěny a jedná se prakticky pouze o pilíře, které podpírají horní patra. Proč ta patra nestaví postupně, to nám dodnes není jasné, ale určitě to bude mít nějaký vychytralý důvod.

Dnes jsme přidali větší množství fotek především z města Gjirokastër, protože nás opravdu hodně zaujalo. Neváhal bych ho označit za takový albánský Český Krumlov. Snad jenom, že tu nebylo tolik Asiatů.

Několikrát cestou narážíme i na srocení lidu, které se odehrává vždy tam, kde u silnice teče voda ve formě menšího vodopádu a je různě, více, či méně, usměrněná do různých trubek nebo napajedel. Na poměry Albánie tu byly vždy docela davy lidí, kteří si tu vodu stáčeli do láhví, a dokonce i do kanystrů. Asi bude léčivá, ovšem vzhledem ke všudypřítomným pastvinám, bych odhadoval její účinky především na odstranění zácpy.

I tohle je Albánie. V jednom patře se bydlí, druhé je jako skladiště a nad ním se bude možná někdy pokračovat ve stavbě. Spíš ale ne.

Cesta do Drače probíhá docela v poklidu a my se cestou bavíme počítáním pump, které jsou v různém stádiu opuštěnosti. Zítra nás čeká poslední den v Albánii, a protože nám trajekt do Itálie jede až večer, budeme muset nějak přežít na pláži. Drač je klasická destinace pro pobytové zájezdy a nejvíc lidí sem bohužel přijíždí z východních zemí. Podle toho taky vypadá osazenstvo hotelu. Musím říct, že to pro nás byl docela šok. Představte si českou nižší střední třídu, která jezdí do low end hotelů do Chorvatska autobusem s brněnskou cestovkou. A teď si místo Čechů dosaďte Srby, Rumuny, Ukrajince, Moldavce a chudé Rusy, prostě naprosto totální svoloč. Připadal jsem si, jak ve stroji času a úplně jsem viděl Čechy v roce 1995, jak to rozbalují ve dvojhvězdě v Bibione.

Albánie je dnes již plně globalizovaná země s plnou vybaveností... takže není problém si večer dát studený Eurobeer.

Hotel Kamomil, ve kterém jsme byli, měl automaticky v ceně polopenzi, a tak jsme si řekli, že to riskneme. Zážitek to byl nevídaný. To, co je srbský nebo ruský člověk schopen do sebe nacpat u večeře, je naprosto neuvěřitelné. Ono je to logické, u snídaně se nacpou k prasknutí, pak celý den vegetují a hibernují na pláži a na večeři opět plní hrby. Zdarma k pití byla jenom voda a když jsme si objednali pivo a Colu, připadali jsme se poněkud nepatřičně a hlavně jsme místní pohůnky poněkud vyvedli z bohorovného klidu. Přitom hotel to byl opravdu velmi pěkný, možná bych mohl říci až luxusní, jenom ti hosté sem tak nějak nepatřili. Ale ono se to třeba časem poddá.

Autor: Michal Hruška | středa 31.10.2018 18:17 | karma článku: 17,03 | přečteno: 762x

Italské výletování (2) Basilicata a Apulie

Basilicata a Apulie jsou části Itálie, které jsou, určitě neprávem, tak trochu ve stínu svých známějších sousedů. V tomto článku se pokusím vysvětlit, proč je to škoda a proč je dobré tyto části Itálie navštívit.

1.4.2024 v 17:37 | Karma: 15,81 | Přečteno: 217x | Diskuse| Cestování

Italské výletování (1) Riviéra Amalfi

Riviéra, pojmenovaná podle města Amalfi je jednou z nejkrásnějších, ale také nejfrekventovanějších oblastí Itálie. Pokusím se nastínit svůj pohled na to, jak si toto nádherné místo užít a přitom přežít ve zdraví.

29.10.2023 v 18:10 | Karma: 20,45 | Přečteno: 367x | Diskuse| Cestování

Rhodos 2021 (3) - Kousnutí šíleným lemurem

Kam vyrazit na výlet, když už vás nebaví válení se na pláži? Farma zvířátek, která lze krmit. Pokousání od šíleného lemura. Náročná cesta zpět na hotel. Návštěva místní nemocnice a večerní koupání se zavázanou rukou.

13.1.2022 v 0:53 | Karma: 19,25 | Přečteno: 564x | Diskuse| Cestování

Rhodos 2021 (2) - Půjčujeme si skůtr

Snídaně s covidovým opatřením. Pláže, čisté moře a plážové resorty. Starobylý Rhodos a jeho historie jako středověké pevnosti. Volba dopravního prostředku a zkušenosti s dopravou.

29.12.2021 v 13:47 | Karma: 16,10 | Přečteno: 863x | Diskuse| Cestování

Rhodos 2021 (1) - Jak se tam dostat a kde se ubytovat

Kam vyrazíme? S kým poletíme? Kde se ubytujeme? Spousta otázek, na které se nám nakonec podařilo docela rychle najít odpovědi. Nakonec to vyhrál Rhodos a rozhodně jsme udělali dobře. Zde nabízím několik postřehů z naší cesty.

18.12.2021 v 19:26 | Karma: 24,48 | Přečteno: 966x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (15) Shrnutí a celkové dojmy

Ještě jednou a naposledy, poslední ohlédnutí za naší cestou do USA, která proběhla na podzim 2019, tedy v době, kdy koronavirová pandemie zrovna začínala v Číně, ale nikdo o tom ještě nevěděl.

20.6.2021 v 20:50 | Karma: 28,26 | Přečteno: 874x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (14) New York, den poslední... před koronavirovou krizí

Dnes navštívíme letadlovou loď Intrepid. Prohlédneme si další raketoplán a ponorku s jadernými střelami. Vyzkoušíme si, jak se jezdí po New Yorku taxíkem, navštívíme Empire State Building a nakonec vyrazíme na zaplivané letiště.

18.3.2021 v 1:02 | Karma: 21,77 | Přečteno: 595x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (13) New York, den druhý... před koronavirovou krizí

Dnes se konečně dobře nasnídáme. Dvakrát si prohlédneme Sochu svobody a projedeme se lodí. Konečně spatříme Broadway a nachodíme přes 20 km. K obědu si dáme Dim Sum v Čínské čtvrti a k večeři si objednáme pravou Plzeň bez pěny.

26.10.2020 v 23:44 | Karma: 21,29 | Přečteno: 649x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (12) New York, New York... před koronavirovou krizí

Dnes konečně dorazíme do cílového města našeho putování, do slavného velkého jablka. Propleteme se dopravou přes Manhattan, vyzkoušíme si místní dopravu a zajdeme si na roh pro něco k snědku. A také se rozloučíme s naším autem.

10.7.2020 v 10:55 | Karma: 24,18 | Přečteno: 912x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (11) Philadelphia a návštěva nekonečného baseballového zápasu

Dnes se přesuneme z hlavního města do Filadelfie. Prohlédneme si Zvon svobody a Rockyho schody. Navštívíme baseballový zápas, kde si koupíme cheesesteak. A také si vyzkoušíme, jak se v USA bydlí v pravém barevném ghettu.

24.4.2020 v 0:48 | Karma: 18,50 | Přečteno: 690x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (10) Washington DC, den druhý

Dnes se, již v kompletní sestavě, vypravíme za úžasnými sbírkami Národní galerie. S Domčou se podíváme také k Bílému domu a na křižovatce zamáváme Doníkovi. A večer si vyzkoušíme, jak chutná v USA vietnamská kuchyně.

10.3.2020 v 20:55 | Karma: 19,97 | Přečteno: 709x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (9) Washington DC, den první

Dnes s Jirkou navštívíme museum letectví a kosmonautiky, National Mall, Washingtonův monument a Lincolnův památník. Ujedeme 25 kilometrů na kole a zaplatíme za to majlant. A večer si s Domčou objednáme humra a mísu darů moře.

9.2.2020 v 23:43 | Karma: 20,33 | Přečteno: 684x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (8) Kitty Hawk, Norfolk a příjezd do Washingtonu

Dnes se vykoupeme v moři. Vysvětlíme uklízečce, kde je Evropa. Vyrazíme z Kitty Hawk, přes Norfolk, do Washingtonu DC. Budeme obdivovat bitevní a letadlové lodě. A večer si objednáme jídlo s donáškou až na hotel.

9.1.2020 v 0:25 | Karma: 20,89 | Přečteno: 701x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (7) Za původními obyvateli z kmene Cherokee

Dnes uvidíme pravé Indiány. Navštívíme muzeum původních obyvatel z kmene Cherokee. Pokusíme si koupit suvenýry. Vyjedeme na nejvyšší horu národního parku Great Smoky Mountains. A večer si dáme v Kitty Hawk něco ve fast foodu.

30.12.2019 v 14:35 | Karma: 21,10 | Přečteno: 730x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (6) Vzhůru do Národního parku Smoky Mountains

Dnes vyrazíme od oceánu do hor Smoky Mountains. Uvidíme, jak roste bavlna na polích. Prohlédneme si pravý americký vidlákov. Málem nás zatkne místní drsňácký policista v černých brýlích. A večer si objednáme kupu smaženého jídla.

14.12.2019 v 23:54 | Karma: 22,79 | Přečteno: 791x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (5) St. Augustine, nejstarší město v USA

Dnes opustíme Orlando a zamíříme severu vstříc. Navštívíme St. Augustine, nejstarší město v USA. Prohlédneme si pravý americký venkov a nasajeme trochu vidlácké ultrapravicové atmosféry. A Domča si objedná burger u McDonald's.

8.12.2019 v 1:46 | Karma: 24,02 | Přečteno: 1106x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (4) Bažiny a krokodýli

Florida je, mimo jiné, země pokrytá močály a bažinami, ve kterých žijí tisíce krokodýlů a jiné podobné havěti. Asi bychom nemohli tvrdit, že jsme byli na Floridě, pokud bychom se neprojeli bažinami na lodi a neviděli krokodýla.

12.11.2019 v 0:35 | Karma: 23,02 | Přečteno: 1335x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (3) Zábavní parky v Orlandu

Orlando je městem zábavy a tak jsme se, v rámci našeho road tripu po USA, nemohli vyhnout návštěvě zábavního parku. Byl to sice docela útok na naše peněženky, ale ustáli jsme to a zážitek to byl nezapomenutelný.

27.10.2019 v 18:53 | Karma: 23,26 | Přečteno: 1104x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (2) Návštěva v NASA

Dnešek jsme, v rámci našeho road tripu, věnovali návštěvě Kennedyho vesmírného střediska na Mysu Canaveral. Je to místo, které by měl navštívit každý, kdo se někdy vyskytne poblíž. Odsud se totiž stále ještě létá "ke hvězdám".

19.10.2019 v 7:57 | Karma: 25,38 | Přečteno: 1121x | Diskuse| Cestování

Výlet do USA (1) Vyrážíme na Floridu

Rádi cestujeme a každý rok vyrážíme na jednu delší cestu do dalekých krajin. Letos padla konečně volba na USA a tak jsme ve třech projeli skoro celé východní pobřeží z Orlanda až do New Yorku. Snad vás tedy moje zápisky pobaví.

12.10.2019 v 20:52 | Karma: 27,65 | Přečteno: 1658x | Diskuse| Cestování
Každý rok se snažím využít dovolenou k cestám za dobrodružstvím a proto jezdím většinou tam, kam se běžný český turista nechystá nebo kam se většinou nechystá na vlastní pěst. Zásadně nejezdím s cestovními kancelářemi a snažím se vždy všechno organizovat sám, často dost "na punk".